I still don't know how we screwed it up

Efter att inte ha bloggat på en längre period så bestämde jag mig att jag snart skulle blogga igen. Men plannen var inte att jag skulle göra det idag. Eller imorgon. 
Men så kom Mone och jag in i en disskution om våldtäktsskandalen och jag blev pissed off och tänkte nej men vad fan. 


Så the basic story is; 
En 15 åring tjej var på fest med två andra tjejkompisar hos en bekant till någon av tjejerna. Ena tjejen blev berusad direkt medan de andra två blev indragna i ett sovrum, av varsin kille för ja, antaglien hångel. Hittentills var 15 åringen helt ok med vad som skedde. Ett tag senare drog den andra kompisen med killen hon var med till ett annat rum för att ha sex, och denna 15 åring blev ensam med killen. De skulle ha sex, tjejen var med på det. Sen kom 5 andra killar in som oxå ville det. Då sa tjejen nej, jag vill inte. Och hon hade också ångrat sig om att ha sex med den första killen som hon sagt okej till. Men det lyssnade inte de på, och tog bara för sig. Tjejen var för rädd för att göra mer än att protestera här och var och sa nej upprepande gånger och vred på sig i protest. Mer vågade hon inte. Killarna tog en och en för sig, och någon snodde hennes mobil och dörren till sovrummet var låst då och då. 
 När de äntligen var klara med henne drog hon från lägenheten gråtandes och i chock då ett förbipasserande par hjälpte henne ringa till polisen angånede våldtäckten. 
   Killarna blev indragna och bara en visade ånger. EN. Tjejens kompisar var emot henne eftersom hon bettet sig helt normalt efter händeslen. En av tjejerna sa även att det inte var våldtäckt eftersom hon gått till festen självmant. 
Det där var bara tragiskt.....
Ingen av killarna blev fäld och 15 åringen lever antagligen just nu i ett personligt helvete. 
 

Just nu sitter jag här efter att ha lugnat ner mig och undrar hur fan kunde de inte få en dom?
 Visste ni att av alla våldtäcksbrott så anmälls knappt 23% och många av de tar även tillbaka sin anmälan?
Av dessa 23% så fälls knäppt 5-10%.
Folk detta är i Sverige. 
  Dommaren tyckte inte att tjejen hade sagt nej tillräckligt mycket och tydligt. 
Här kommer min fråga: hade personen tyckt likadant ifall detta var dess dotter? 
Antagligen inte. Jag kan garantera att de inte hade tyckt det. 
 Men vaddå...sen när ändrades att ett nej är ett NEJ? När ändrades det att vill man inte, så är det inte okey att fortsätta, från någons parti. Varken tjejen eller killen ska fortsätta ifall den andra sagt nej. Ett nej är det ända som krävs. Även ifall det är kvävt, eller mumlandes eller viskandes. Eller skrikandes, eller även skrattandes. Nej är nej. Vänta, fråga ifall de menade allvar eller inte, svrar de ja, så är det slut. Ni kan göra anant kul som inte involverar sex. 
Det är aldrig okey att gå och tvinga någon göra något som inte de tycker är okej eller är med på. Vill man inte så vill man inte. Man kan ångra sig. 
Tänk denna tjejen, hon kommer ju aldrig vilja ha sex mer, detta är ett trauma på henne, hennes värsta mardröm, och hon har inte fått någon rättvisa, utan går nu i vettskap om att de killarna går löst runt och kan när som helst hota henne. Tänk er denna rädsla, och att alltid kolla sig över axlen. Hon kommer aldrig lita på killar igen, eller vilja vara i närheten av de. Speciellt inte stora grupper.  
 

Välkommen till Sverige, landet där vi är bra på att säga till andra vad de måste bättra på men själva skiter totallt i det. Hoppas ni kommer trivas på er vistelse här. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: